Втори живот за батериите на електромобилите? Ето от какво зависи
Световните производители на автомобили изтъкват плановете си за повторно използване на батериите за електрически превозни средства (ЕПС), когато загубят енергия, но конкуренцията за батерийни пакети и материали за клетки, както и апетитът за достъпни автомобили поставят под съмнение тази част от кръговата икономика.
Редица стартъпи предлагат съхранение на енергия за втори път с помощта на стари батерии за електромобили.
Но създаването на жизнеспособна индустрия, предвидена от производители на автомобили като Nissan (7201.T), би означавало да се пребори с конкуренцията на рециклиращите предприятия, фирмите за възстановяване и нуждите на шофьорите, притиснати от кризата с разходите за живот.
„Предположението, че батериите за електромобили ще издържат само осем до десет години и след това собствениците ще ги сменят, просто не е вярно“, казва Ханс Ерик Мелин, основател на консултантската компания Circular Energy Storage (CES), която следи обемите и цените на батериите. „Ще бъде трудно да се направи така, че вторият живот да работи.“
Макар че това е възможно решение за автобуси, камиони и други търговски превозни средства, повторното използване на батериите от леки автомобили в голям мащаб ще отнеме повече време.
На теория идеята за съхранение на енергия от втория живот е проста.
Когато капацитетът на батериите на електромобилите спадне под 80-85 % след осем до десет години употреба, те ще бъдат използвани повторно за захранване на сгради или дори за балансиране на местните и националните енергийни мрежи.
Според изчисления на Ройтерс инвеститорите, които вярват в кръговата икономика, при която продуктите и материалите се ремонтират и използват повторно, са предоставили финансиране в размер на около 1 млрд. долара на близо 50 стартиращи предприятия в световен мащаб.
